Мимови (II део)

Мимови на интернету

Мимови су присутни на интернету од кад је он постао доступан широј јавности са појавом World Wide Web-a, 1993. године. Већ 1994. године у тексту Мим, контра-мим (Мeme, counter-meme) на порталу Вајерд (Wired) реч мим је први пут употребљена у контексту интернета. Аутор чланка, Мајк Годвин (Мike Godwin) тада је рекао да је дошло време да се мимови почну свесно конструисати како би се артикулисала и распространила одређена идеја – или побила оним што он назива контра-мимом. Годвин мим и даље схвата на докинсовски начин (погледај први део текста):

„Мим“ је, наравно, идеја која функционише у уму на исти начин на који ген или вирус функционишу у телу. А заразна идеја (назовите је „виралним мимом“) може прећи с ума на ум, баш као што вируси прелазе са тела на тело.[1]

Овај Годвинов чланак значајан је јер је он први предложио употребу мимова на интернету. Није могао ни да претпостави колико ће мимови постати популарни за пар година.

Први интернет мимови

Средином 90-их година почели су да се појављују први интернет мимови. Они су обично били у форми кратких видео записа или гифова, а ширили су се путем имејла, блогова и форума. Јузнет (Usenet), претеча модерних форума, једна је од првих платформи путем које су дељени ови садржаји.

За први интернет мим сматра се „Беба која игра“ (Dancing baby)[2]. Ова једноставна анимација бебе која плеше око своје осе, појавила се 1996. године. Популарност ове бебе разумљива је када је сместимо у контекст времена: годину дана раније појављује се прва Плејстејшн конзола као и анимирани филм Прича о играчкама (Тоy Story).

Годину дана након тога, на интернету се појавио сајт канадског студента под називом hampsterdance[3]  (име сајта је намерно погрешно написано, у преводу би гласило „игра хрчка“). На овом сајту се могао наћи само један тип садржаја –  гифови глодара, а пре свега хрчака који играју уз убрзану песму из цртаног филма Робин Худ из 1973.године. Ови ситни глодари који се померају уз мелодију затрпавали су мејлове широм света у периоду од 1998. до 2000. године. Данас се може наћи мноштво  бесмислених сајтова који су посвећени једној сврси (као нпр. isitchristmas.com), али такав сајт 1997. године био је свакако новина.

Интернет мимови до краја 90-их година постојали су као вирални садржаји, односно садржаји који су се делили великом брзином широм света. Они нису  схваћени нити називани мимовима тада, а свакако не представљају оно што ми данас зовемо мимом.

2000. године

У овим, за дигитални мим, раним годинама, он је и даље тражио свој идентитет. Вирални мимови су се углавном и даље састојали из симпатичних и комичних кратких видео материјала, кратких флеш анимација, гифова, исечака из филмова, ликова из видео игара, чак и једног музичког жанра. Иако мимови и данас имају понешто од ових материјала, њихова форма и концепт су се значајно изменили. 

Неки од виралних мимова с почетка прве декаде 21. века, били су „Peanut butter jelly time“ гиф  из 2002, „bager bager bager“ (2003), Tехновикинг (2001), кратки видео Нума нума (Numa numa) из 2004. године. Ликови из анимиране серије Едов свет (Eddsworld) из 2004, појавили су се као ликови у мини стриповима, затим „O RLY?“ сова из 2003. године, да наведемо само неколико.

Tаковзани  џамп скер (Jump scare) видеи такође су се појавили у ово време. Механизам џамп скера заснивао се на томе да се посматрач који се удубио у видео, преплаши, и да дословно скочи (отуда „jump“) са столице када се на монитору одједном, уз врисак, појави лик Реган Мекнил из хорор филма Истеривач ђавола.

Најткор (Nightcore) је један музички жанр који се појавио  око 2001. Механизам овог жанра-мима се састојао у томе да се темпо популарне музике убрзавао, како би се добили високи тонови, што је комбиновано са ликовима из јапанских анимираних серија. 

Уз неколико изузетака ово и даље нису мимови какве знамо данас. То су пре вирални садржаји. Важно је направити дистинкцију: вирални садржаји могу постати мимови али није сваки виралан садржај мим, бар када причамо о модерном интернет миму, а не о ономе што су Докинс и његови следбеници под њиме подразумевали. Веза ових садржаја с краја 90-их и из раних 2000-их са мимом састоји се у томе што су они, као и мимови, били део интернет поп културе и што су на неки начин условили развој модерног мима.

Сајт 4chan

Важно је напоменути улогу сајта 4chan, који је одиграо битну улогу у развоју мим културе. Покренут 2004. године, сајт је замишљен као imageboard, то јест, сајт који за свој главни садржај има слике или фотографије, форме мима која је доминантна и данас. Овај сајт лансирао је стотине виралних мимова током скоро две деценије свог постојања. Захваљујући својој проблематичној „no rules“ политици – то јест, политици не постојања правила – сајт је био предмет многих контроверзи, и за њега се везују одређени политички покрети, сајбер напади и „хактивизам“. Покрет Анонимус (Anonymous) такође је довођен у везу са овим сајтом. Због проблематичног садржаја, и непостојања правила, због којих било ко може да постави готово било шта на сајт, аутор овог чланка вам не саветује да га посећујете. 

https://knowyourmeme.com/photos/182350-christopher-poole-moot

Најутицајнија особа гоидине је m00t?

Колико су мимови узели маха до краја прве декаде XXI века, сведочи један чланак објављен у Тајм магазину 27. априла 2009. године. Наиме, за победника гласања за најутицајнију особу године јавност је изабрала особу са интернет надимком m00t. Особа која стоји иза овог надимка је, тада двадесетједногодишњи студент, Кристофер Пул (Christopher Poole), оснивач веб сајта 4chan. Он је иза себе оставио особе као што су Барак Обама, Владимир Путин, Опра Вимфри, између осталих. Он не само да је победио него је интернет заједница успела да изабере и осталу 21 особу, како би почетним словима њихових имена исписали анаграм „Мarblecake, also the game“. У гласању су, међутим, велику улогу одиграли хакери са 4chan-а, који су манипулисали резултатима.

Мим и класична уметност?

Према сајту know your meme. мимови са мотивима и композицијама из класичног сликарства појављују се већ 2004. године. И њихово место рођења је 4chan, који још називају и колевком мимова. Мимови обично узимају дела из класичног, средњовековног или ренесансног сликарства и од њих праве имиџ макрое тако што додају натписе и коментаре на слици, испод или изнад ње (о имиџ макроима ће бити речи мало касније). Овај тип мимова попуалрност ће стећи у наредним годинама, а врх популарности досећи ће након  2010-их,  када ће се формирати разне групе на друштвеним мрежама које ће бити посвећене искључиво овој врсти мимова. Ове групе  је пратило по неколико милиона пратилаца. Ови мимови се и даље могу наћи широм интернета.

Шта је рикрол?

Детаљ из видеа

На 4chan-у се први пут се појавио и интернет феномен познат под називом рикрол (rickroll). За неупућене, рикрол је, како то називају „мимолози“, bait and switch media. Метода овог „намами и преусмери“ механизма састоји су у замени очекиваног садражаја другим типом садржаја, у овом случају песмом Never Gonna Give You Up од Rick Astley-ја (Рик, стога рикрол). Овај феномен настао је 2007. године, у време када је гејминг интернет заједница ишчекивала  дуго најављивану видео игру Grand Theft Auto IV (2008). Уместо најава, реклама, промоција, текстова и другог садржаја о игри, ентузијасти су путем разних линкова и намерно погрешно направљених тамбнелјова на Јутјубу намерно погрешно наведени на видео спот Рика Естлја. Другим речима били су рикроловани, или, речено интенет сленгом – троловани.

Феномен је у наредним годинама узео толико маха да се могао наћи готово свуда на интернету. Било ко је могао бити рикролован из било ког разлога. Концепт је остао исти, само су се садржаји који су упућивали на видео мењали. Верзија подигнута на Јутјуб 2007. године данас има преко милијарду и триста милиона прегледа. Број оних који су се „упецали“, сигурно није мали. Овај мим актуелан је и данас и измами покоји кисео осмех када одједном схватите о чему је реч.

Rage comics!

Рејџ комикс је тип кратког интернет стрипа рудиментарне структуре који се састоји се од неколико сличица у којој „бесно лице“ (стога “rage) реагује на одређену животну ситуацију, углавном бесом. Oвај мим такође се појавио на 4chan-у, 2008. године. Већ 2009. године, на Редиту су се појавила група која је дозвољавала корисницима да направе сопствене стрип ликове налик на оригинални, што је довело до креирања мноштва типизираних ликова, који се и данас користе у мим стриповима како би изразили специфично осећање, односно реакцију.

 

Mим стрип култура усвојила је током година мноштво карактера као што су Чед (Chad), трад, односно традиционална девојка (Trad girl), воуџек (Wojak), думер (Doomer), думер девојка (Doomer girl),  сојџек (Soyjаk) итд. Они представљају углавном осећања као што су меланхолија, маскулинитет/феминитет, депресију, одушевљење, модерне или традиционалне вредности и комбинују се са текстом. Најчешће се користе као реакционарни мимови али нису ретки ни кратки стрипови где су ови ликови супротстављени једни другима.

Image macro

Мим у виду слике (image) са натписима, једна је од доминантнијих форми мима данас. Image macro је тешко превести, најједноставније речено, он представља слику или фотографију која садржи текст на врху и (или) у дну слике. Ова форма мимова заснива се на односу текста и слике који заједно производе жељени ефекат. Обично текст при врху поставља претпоставку док текст у дну слике ствара комични обрт. Најранији имиџ макрои јављају се око 2007. године.

 Lolcat један је од првих, 2014 он је додат Оксфордском енглеском речнику, који каже следеће:

Lolcat (им.): (на интернету) фотографија мачке праћена шаљивим натписом који је типично написан у погрешно написаној и граматички нетачној верзији енглеског.

Мим шаблони

Један шаблон. У празна поља са десне стране се уписује текст. Овај мим пореди две наизглед сличне тврдње док прву одбија, са другом се слаже.

Постоји мноштво мим шаблона (meme templates) који су згодни за прављење нових мимова. Њихова слика представља неки вид архетипске а опет културолишки распознатљиве слике која је згодна за изражавање жељеног осећања путем коментара који се додаје како би се направио имиџ макро. Ове шаблоне срећемо на свим мим страницама, универзално су распознатљиви и често се рециклирају изнова са новим натписима. Можете пробати да направите и свој мим на неком шаблону на једном од многих сајтова који дају опцију писања натписа испод или изнад слика (овде можете направити свој мим).

Мимови и филм

Чувена сцена из Господара прстенова. Оригинални текст у филму гласи: „One does not simply walk into Mordor“

Доста шаблона потиче из седме уметности, па тако имамо имиџ макрое из познатих сцена из Господара прстенова, из Титаника, Матрикса, Ратова звезда, Џокера, Психa, Шрека итд. Сви ови филмови постали су стална места модерне поп културе, стога када видимо мим ми одмах можемо знати о чему је реч. Међутим, за разумевање неких других , попут на пример, Шрека из 2001. године, неопходно је да разумемо контекст генерација које су тада одрастале и за које овај филм има носталгичну вредност. У одређеном смислу, овакав вид контекстуалног разумевања потребан је за разумевање мимова уопште, али више о томе у трећем делу чланка

Први део текста можете прочитати овде.

Ускоро трећи део.

Милан Максимовић

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.